Dat was hem dan - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Aart en Debbie Heek - WaarBenJij.nu Dat was hem dan - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Aart en Debbie Heek - WaarBenJij.nu

Dat was hem dan

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Aart en Debbie

04 Maart 2017 | Oeganda, Entebbe

Donderdag 02-03 en vrijdag 03-03 ''We will be back''

Vandaag is de dag van vertrek en de dag dat we nog even de neushoorns gaan bezoeken.
de koffers zijn weer in de kofferbak gezet, we verlaten het ''park'' en rijden opweg naar kampala. onderweg stoppen we omdat we naar een ander gebied gaan waar de Neushoorns leven in het wild. Súper gaaf om deze enorme beesten te zien in het wild. ze lagen te relaxen voor onze neus. De chimpansees van gisteren waren toch wel het allermooist ;). we hoefden gelukkig niet heel erg lang te lopen. het was super warm vandaag. we zagen in totaal 6 neushoorns. 4 bij elkaar en verdrop een moeder met baby. Gaaf om gezien te hebben. Deze beesten vreten niet veel uit en ik de gids zei dat als ze besluiten op te staan en naar je toe te rennen moet je je verschuilen achter een grote boom. toen we om ons heen keken zagen we alleen maar dunne boompjes, dus we konden nergens heen als het nodig was haha!

na een uur of 2 gingen we terug naar de bus. we hebben nog even een winkeltje (craftshop) bezocht en gingen op weg naar kampala. we moeten vanavond rond 19.00 vertrekken richting het vliegveld in Entebbe dus we hebben dan nog even tijd om te douchen en te eten. we kwamen in de file te staan en hoe dichter we bij kampala kwamen hoe rijker het allemaal weer werd. we herkenden bepaalde punten weer van het begin van de reis. de tijd is voorbij gevlogen en toch hebben we zó veel gedaan.. de dagen zaten propvol zelfs als we vrij waren en we hebben elke dag heel, heel erg genoten.

We hebben in Kampala gegeten en ons opgefrist. alle koffers waren netjes door Moses afgezet bij het guesthouse. na het eten hebben we nog even gebeld met familie en het was tijd om te gaan. het werd al schemerig en op straat begint het leven dan. de markten worden opgebouwd. het leven is hier 's avonds. een heel gezellig sfeertje :) ik had het koud in de bus. dat wordt nog wat in Nederland, bah. eigenlijk gaat alles dan heel snel. we arriveren op het vliegveld, maken de laatste groepsfoto, checken in, en eigenlijk vlot daarna konden we al gaan boarden en voor we het wisten zaten we in het vliegtuig. Het vliegtuig vertrok eerder dan gepland. in plaats van 23.40 werd het 23.15 geloof ik. We waren allemaal heel erg moe en ik heb mezelf wakker gehouden in de hoop dat ik in het vliegtuig 's nachts kon gaan slapen. We zaten allemaal apart van elkaar. Aart zat voor mij, Adriaan en Denise achter ons en de andere 4 een paar rijen voor ons, die konden we niet zien.
Na het opstijgen zette ik een film aan en tijdens het kijken viel ik al in slaap. een uur later werd ik gewekt voor het eten en daarna ben ik weer in slaap gevallen tot 04.00 een paar spelletjes gespeeld op m'n KLM tv-scherm en daarna ontwaakte Aart uit zijn coma door de geur van broodjes volgens hem.. kort daarna werd de landing ingezet en waren we aangekomen op schiphol. ik had het al 08.00 maar het was 05.30 of zoiets. Daar zijn we weer, in Nederland. aan de andere kant van de wereld, aan de andere hebben we de mensen achter gelaten die een plek in ons hart hebben gekregen.

Slik, uitstappen maar!
de kou komt ons tegemoet. we hebben een rustige vlucht gehad. Michel wachtte ons buiten op en nadat we de koffers hadden gehaald hebben we elkaar geknuffeld en afscheid genomen. (maandag zien we elkaar gewoon weer hoor:) ) de reis is hier echt afgesloten en natuurlijk weer brullend liep ik schiphol af. een herinnering voor het leven hebben we erbij gekregen. gratis wat levenslessen erbij.
We gaan de tijd nemen om alles te verwerken. alles moet een plekje krijgen en dat zal wel even duren. we hebben elke dag veel beleefd en dus geen tijd gehad om een dag te verwerken. dat gaat nu komen. de cultuurshock is ook al aanwezig nu ik dit typ, maar we hebben ons thuis heerlijk kunnen douchen en hebben daar dan ook hEUl erg van genoten. wij gaan onze beentjes omhoog doen.

Namens alle mensen die wij in Oeganda hebben kunnen helpen mede dankzij jouw bijdrage, sponsor, en namens ons en het team; Bedankt.

Oeganda, je was prachtig.
We will be back.

• 04 Maart 2017 - 21:22

A.Brouwer:

Debbie, wat een prachtig mooi afsluitend verslag is dit. Ik krijg een goede inkijk in hoe jullie daar actief bezig waren. En wat een goeie verbinding hebben jullie kunnen maken met de mensen daar. Ik begrijp heel goed dat dit niet de laatste keer was. Liefs, papa

• 05 Maart 2017 - 19:21

Jannie Koops:

Ik heb al je verhalen gelezen. Zo ontroerend, emotioneel, overweldigend, zo mooi. Fantastisch wat jullie voor de mensen daar hebben gedaan. Wat een indrukken hebben jullie opgedaan. Idd de komende tijd zul je die nog moeten verwerken. Wat een rijkdom hebben we dan hier. Respect voor jullie.
    Jannie Koops