Murchison Falls - Reisverslag uit Lolim, Oeganda van Aart en Debbie Heek - WaarBenJij.nu Murchison Falls - Reisverslag uit Lolim, Oeganda van Aart en Debbie Heek - WaarBenJij.nu

Murchison Falls

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Aart en Debbie

04 Maart 2017 | Oeganda, Lolim

Maandag 27, Dinsdag 28-2 ''MurchisonFalls''

Maandag gingen we om 07.30 weer ontbijten en om 08.00 werden we opgehaald door Paul. Paul had ons toen we aankwamen op het vliegveld ook opgehaald en ons naar het eerste guesthouse gebracht dus we wisten nog wie het was. De koffers hadden we zo ingedeeld dat we 1 koffer meenamen op safari en de andere koffers waren en met Moses meegegaan de avond ervoor naar Kampala, hij had alles al naar het guesthouse gebracht waar we aanstaande donderdag nog even heen gaan om ons op te frissen en wat te eten voor vertrek naar het vliegveld.

Paul kwam aan in zijn safaribusje, de koffers werden in de kofferbak gedaan en we gingen op pad. een iets ruimer busje waar het daken open kan zodat je kan staan tijdens de safari, dus we zaten lekker relaxed. We konden rond 15.00 op het park dus we hebben wat tijd gerekt door onderweg nog wat te gaan eten en drinken in een leuk café.

Toen we in de buurt kwamen van het ''park'' (zo noemen we het, maar eigenlijk is het gewoon een gebied groter dan Nederland), Zagen we de eerste bavianen. Gillen, schreeuwen, ''Paul, stop the car'', foto's maken en weer door. volgensmij hadden we alleen van de apen al 20 foto's dus dat beloofd nog wat voor de rest van de safari, haha.

Toen we daadwerkelijk het park op reden zagen we al gauw heel veel verschillende soorten Antilopen; wrattenzwijnen met slachtanden, ze leken op Pumba. Apen, Waterbuffels, prachtige vogeltjes. Op een gegeven moment zagen we in de verte wat giraffen, je moest goed kijken want ze waren wat verstopt achter bomen. Tóén kwamen de Olifanten al voorbij, terwijl de officiele safari nog niet eens was begonnen.. Wauw! wat een indrukwekkend grote beesten zeg allemaal..
Het begon onderweg ook nog te onweren dus we hadden een fantastisch sfeertje erbij.

We kwamen aan bij het pondje waar de Jeeps ook op konden om over te steken naar de andere kant van de Nijl. toen we aan de overkant waren (nadat we de enorme rivier een poosje hebben staan bewonderen op zoek naar krokodillen die er even niet waren) reed de eerste auto het pondje af en dat ging gelijk mis. hij slipte en hing half naast het pondje... De afrikanen probeerden de auto weer op het droge te krijgen maar het ging natuurlijk niet zoals wij zouden doen.. De bewaker die naast ons stond vertelde dat dit wel vaker gebeurd en dat er wel eens mensen sterven doordat de auto in het water valt.. ze verdronken dan of werden opgegeten. Welkom op safari!

uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn wij naar ons verblijf gegaan op het park. heel erg gezellig; een kampvuur, de apen liepen rond en we sliepen met Gerben en Naomi in een huisje met 2 slaapkamertjes en een douche en wc. als het donker is komen de nijlpaarden op het droge en deze lopen dan ook op het park waar wij slapen. om ons huisje lopen in de nacht dus gewoon nijlpaarden. ik heb ze niet gezien en niet gehoord, maar de anderen vertelden dat ze echt de nijlpaarden dichtbij hadden gehoord. Hoe gaaf en spannend is dat!

We hebben met zijn allen gegeten en nagepraat aan tafel en de reis even besproken. Het werken is voorbij, de outreaches zijn afgesloten en nu een paar dagen heerlijk genieten van onze welverdiende safarivakantie.

Dinsdagochtend stonden we om 06.00 klaar en om 06.15 gingen we met ons ontbijtje in een doggybag en liters water richting de nijl om weer over te steken en onze Ranger op te pikken. De eerste gamedrive ging van start en we reden tijdens de prachtige zonsopgang de eerste Olifanten al tegemoet. vandaag gingen we op leeuwenjacht. De olifanten zie je niet vaak, dus we hadden heel erg veel geluk. ze waren ook echt heel erg dichtbij en op een gegeven moment staken ze zelfs de weg over terwijl wij de motor hadden uitgezet. Super gaaf om mee te maken. de leeuwen houden zich vaak schuil, dus de kans is klein dat we ze gaan zien. maar, de kans is wel aanwezig!

En je raadt het al; na een poos rijden en andere dieren te hebben gespot zagen we een leeuw. gewoon te liggen in het hoge gras. nét zijn maaltijd op. Deze grote luilak lag als een fotomodel in het gras dus wij konden haar met een verrekijker goed bewonderen. Toen we verder reden zagen we een Hyena, ook een groot beest, en deze zie je ook zelden. Cees en Jeannette hadden de Hyena in al die keren nog nooit gezien. opnieuw very lucky dus!

Verderop gingen we richting water en daar zagen we allemaal jeeps stilstaan in de verte en de mensen op het dak waren aan het wijzen en met verrekijkers aan het kijken. we sloten aan en daar lagen ze. een Leeuwenfamilie. een paar vrouwtjes en 1 mannetje. Wat overkomt ons allemaal! hoe gaaf!

Aan de andere kant lagen we Nijlpaarden te badderen en stapten we uit om van dichterbij te kijken met aan de andere kant gewoon de leeuwen. fingers crossed dat we niet worden aangevallen haha.

We reden terug naar het pondje. We konden even wat lunchen, andere kleren aan doen en om 13.30 gingen we terug om de boot op te stappen, we gingen de watervallen bezoeken/beklimmen. Naar de plek waar de nijl ontspringt, de meest woeste waterval van de hele wereld. geen idee wat te verwachten, maar enorm zal het zeker zijn natuurlijk.

We zagen onderweg nijlpaarden en krokodillen. het weer was ideaal, iets bewolkt en niet te heet.
Na een lange prachtige boottocht mochten we uitstappen en maakten we ons klaar voor de klim. in tegenstelling tot de sipi falls hadden we nu trappen. We hebben even wildgeplast en daarna vertrokken we. we zagen de waterval al in de verte en de stroming was al enorm.
toen we na ruim een uur klimmen aan kwamen konden we wel janken van de verbazing gewoon. Dit is de natuur voor onze neus, we konden we waterval gewoon bijna aanraken. Wat indrukwekkend, dat moet je gezien hebben want het is niet te beschrijven. Net als alles hier eigenlijk al de hele reis haha! We werden aan de top door Paul opgehaald dus dat was heerlijk. nog even op de foto met een Hippo skelet en daarna met Paul naar het verblijf op het park om te eten.

We sloten de dag af met een borrel en een kampvuur :-)

• 04 Maart 2017 - 13:38

Ina Brouwer:

Wat een mooi verslag, indrukwekkend allemaal.
    Wat een prachtige natuur moet dat zijn . Ik zou dat zelf wel willen zien en ervaren. Ik heb wel enkele foto's gezien van de safari en dat is al heel bijzonder ook het verhaal van de gorilla's.
    Dit zien wij op tv maar als je het zelf mag aanschouwen is nog veel mooier.

• 04 Maart 2017 - 21:10

Papa Albert:

Prachtig verslag. En weer indrukwekkend.

• 07 Maart 2017 - 14:03

Klaasje:

Super wat mooi het lijkt wel een spanend boek,dat je dat allemaal mee mag maken,zo mooi.
    wel verdiend na al het harde werken.geweldig wat jullie met het hele team gedaan hebben.