De eerste indrukken - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Aart en Debbie Heek - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Aart en Debbie Heek - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: ons allebei!!

Blijf op de hoogte en volg Aart en Debbie

10 Februari 2017 | Oeganda, Kampala

Hoi allemaal!

Daar zijn we dan, aangekomen in Afrika. We zijn hier nu sinds gisteravond 00.30 plaatselijke tijd en zitten nu al vol verhalen terwijl alles nog moet beginnen! Dat belooft nog wat.

Gisterochtend om 10.30 vertrokken we met het vliegtuig vanaf Schiphol, een goede vlucht gehad –slechts een half uur vertraging- en toen we aankwamen in Oeganda waren we ontzettend moe, helemaal gesloopt. (nu nog steeds). We vlogen naar Entebbe in Oeganda met een tussenstop in Kigali, Rwanda.
Vanuit het vliegveld gingen we in een busje richting Kampala, hoofdstad van Oeganda. We verblijven hier 2 nachten in een guesthouse. Gisteravond kregen we eerst een schok van de temperatuur, want van -2 naar 34 graden is natuurlijk wel een verschil! Toen we in het busje zaten met alle koffers hebben we om ons heen gekeken en volgensmij hebben we alleen maar met onze mond open om ons heen zitten kijken. We zijn in een compleet andere wereld. Elke keer wanneer we inademden kwam er weer een ander luchtje voorbij,verbrand rubber, pies, en allerlei andere aroma’s die we even geen naam kunnen geven want we kennen het niet! Haha! De Chauffeur was trouwens ook alleen maar aan het knipperen met groot licht. De hele tijd. Als je vraagt waarom snapt hij de vraag niet, want daar heb je toch groot licht voor…?

In een busje over een asfalt(!)weg. Raampjes open, donker, nacht, overal op straat leefde het, marktkramen waren open, mensen staan overal eten klaar te maken, midden in de nacht!! City never sleeps?
We moesten ongeveer een uurtje rijden voor we bij ons guesthouse aankwamen en hoe dichter we bij het guesthouse kwamen hoe slechter de wegen. Ja, we zijn in Afrika. Oranje zandweggetjes, hobbels, géén verkeersregels, prop je auto er maar tussen.nl. voetgangers, fietsers(met bagage voor 10 achterop), brommers, busjes, jeeps, alles rijdt/loopt over dezelfde weg en ze komen van alle kanten. 1 grote chaos!!! Heerlijk!!

Aangekomen in ons guesthouse even gerelaxed en eigenlijk na een lekkere douche meteen naar bed gegaan. Hier hadden we een 2 persoonsbed met klamboe en eigenlijk geslapen als een blok!
Toen we wakker werden hebben we ons aangekleed en lekker ontbeten. (broodjes koffie thee).
Na het ontbijt werd ons gevraagd wat we vanavond wilden eten, we hadden keus uit 8 gerechten; vis, soep, kip, pasta, pizza, noem maar op. Toen 1 van ons had gekozen voor kip besloot de kok dit te gaan maken voor ons allemaal. Dus vanavond eten we kip met aardappelpurree.

Vanochtend opgestaan en naar Kampala gegaan om te pinnen. En even naar een supermarkt geweest.
‘even’ naar kampala… hoe komen we daar? Dat ging zo: Aart vroeg de Receptionist om vervoer. Receptionist liep naar buiten, buiten het hek riep hij even iets of floot; en Voilá! 4 brommers voor 8 personen! Met chauffeur! 10.000 shilling voor een ritje voor 2. (dat is ongeveer 2 euro 50.)
Dus, alle 4 stellen achterop een brommer. Aart en ik achterop. Werkelijk, wat een avontuur op zo’n brommer. Alleen maar gillen (niet hardop) en om ons heen kijken en goed vasthouden.. óveral waar we keken zagen we bijzondere dingen. Er lopen hier veel wilde honden, er staan mannen met grote geweren langs de weg, hier en daar natuurlijk een zwerver…
Tijdens ons ritje op de brommer kwamen we erge armoede tegen en 5 minuten later kwamen we aan bij de bank om te pinnen en er tegenover was een groot winkelcentrum. Super luxe, zoveel verschillen dicht bij elkaar..

Goed, dit is een klein stukje van onze ervaring vandaag (09.00 tot 15.00) we kunnen echt niet alles delen hoor! Morgen vertrekken we om 10.00 naar Mbale. Daar gaat Cees medicijnen inkopen. Zondag gaan we watervallen bekijken.. Alles is hier onder voorbehoud qua plannen want we zijn in AFRICA! Het wordt een intense reis, we genieten en zijn nu al onder de indruk. Voor nu genieten we nog heel even van ons normale toilet en bed :)

Tot de volgende blog, zodra er wifi is zullen we weer iets posten. (om deze blog online te krijgen duurde ook ruim een uur)
Nog een leuke tip; Like de facebookpagina care with a mission ook even om ons bij te houden, daar komt soms ook een foto’tje voorbij.

Wij pakken nog even een fles water en een wijntje ;)

Groetjes vanuit Oeganda!

• 10 Februari 2017 - 15:42

Albert Brouwer:

Hallo allemaal, wat er mooie indrukwekkend verhaal. Ik hoop dat jullie er veel goede dingen in naam van Jezus kunnnen gaan doen. Groet aan allen , ABr.

• 10 Februari 2017 - 17:00

Nanda Bakker:

Wauw zó herkenbaar!!
    Geniet ervan! Kan niet wachten om alle verhalen te horen!
    Be safe!

• 10 Februari 2017 - 18:07

Ina Brouwer:

Oh schitterend wat een verhaal ny al ben benieuwd wat er allemaal nog gaat komen. Lieverds succes en veel zegen.

• 10 Februari 2017 - 19:15

Aart Z'n Vader:

Zo herkenbaar jullie indrukken. Als ik het lees voelt het als thuiskomen. Niks moet. Alles mag. Geen tijdsdruk. Fantastisch. Net als hier thuis. Iedere dag weer een verrassing wat ik te eten krijg en altijd heerlijk omdat je de liefde proeft die er in gestoken is. Laat je verrassen en vergeet niet om HEM dagelijks meerdere malen te danken voor alles wat hij jullie geeft. Groetjes pa

• 10 Februari 2017 - 20:23

Renske:

Wauw het verhaal is nu al mooi heel veel plezier en geniet van alle mooie dingen en de bijzondere momenten

• 10 Februari 2017 - 21:24

Marloes:

Geniet van alle ervaringen! Zo leuk om te lezen! Nog een kleine tip van een reisverhalenschrijver-met-ervaring-in-landen-met-gebrekkig-internet: kopieer je getypte tekst even (en plak het evt. in Word of het kladblok en sla het op), voordat je het post, dan ben je niet alle tekst kwijt als de internetverbinding een keer hapert ;)

• 14 Februari 2017 - 11:30

Janneke Paas:

Ik ga jullie 'lezen'! Heb een geweldige tijd daar! Groetjes aan iedereen!